Dr.Horiiのひとりごと

徒然なるままにクルマや日々の出来事を書きとめた雑記帳です。
個別連絡は075-934-0282までお願いします。

Five limited edition Alfa Romeos you probably didn’t know existed

2022-10-05 20:59:55 | イタリア車

Five limited edition Alfa Romeos you probably didn’t know existed

あなたの知らないアルファロメオの限定車5選

Limited edition models are one of the oldest tricks in the industry’s book when it comes to reviving a car’s fortunes amid flagging sales. Alfa Romeo certainly is no stranger to such practices, and here are five limited-run Alfa models that you probably didn’t know existed.

限定モデルは、販売が低迷する自動車を復活させるための、業界で最も古い手法の一つである。アルファロメオもその例に漏れず、今回は、意外と知られていないアルファの限定モデルを5台ご紹介します。

 

Alfasud “Valentino” (1980)

アルファスード "ヴァレンティノ"(1980年)

Alfa Romeo Alfasud Valentino
アルファロメオ・アルファスード・ヴァレンティーノ(画像:Wheelsage.orgより)

 

By 1980, the Alfasud was getting old, and, despite its sales success, the model’s image had undoubtedly been tarnished by the numerous quality issues that plagued the early cars.

So, in an attempt to sprinkle some much-needed glamour onto its smallest model, Alfa Romeo called no less than fashion legend Valentino Garavani.

The Alfasud by Valentino was launched in 1980 and was available exclusively with the four-door body style. Finished in a rather attractive metallic bronze color with a contrasting black roof, the Alfasud Valentino was further characterized by gold and black striping on the sides and the steel wheels painted in gold instead of the usual silver.

As you’d expect, Valentino’s involvement was more evident inside, where the Alfasud’s interior ambiance was lifted via a plush black velour upholstery with gold piping, brown carpets, and a wooden steering wheel.

Between 1980 and 1982, nearly 4000 (3989) Alfasud Valentino left the Pomigliano d’Arco factory, the vast majority equipped with a 68 HP 1.2 liters engine with a five-speed manual gearbox. While this remained the sole powertrain option available to Italian customers, the Valentinos built for export got the larger 1.3 (898 cars made) and 1.5 liters (872 units produced) boxers instead.

1980年、アルファスードは老朽化し、販売面では成功を収めたものの、初期に発生した数々の品質問題により、そのイメージは間違いなく失墜していた。

そこでアルファロメオは、その最小モデルに華やかさを与えるために、ファッション界の伝説的存在であるヴァレンティノ・ガラヴァーニを起用したのである。

1980年に発表されたアルファスード バイ ヴァレンティノは、4ドアボディーのみの設定。メタリックブロンズとブラックルーフのコントラストが魅力的で、サイドにはゴールドとブラックのストライプ、スチールホイールは通常のシルバーではなくゴールドにペイントされていたのが特徴的だった。

ゴールドのパイピングが施された豪華なブラックベロアのシート、ブラウンのカーペット、ウッドステアリングなど、ヴァレンティーノらしいインテリアが施されている。

1980年から1982年にかけて、4000台近く(3989台)のアルファスード・バレンティーノがポミリアーノ・ダルコの工場から出荷されたが、その大半は68馬力の1.2リッターエンジンと5速マニュアル変速機を搭載したものであった。これはイタリアの顧客が選択できる唯一のパワートレインであったが、輸出用に製造されたヴァレンティノには、より大きな1.3リッター(898台製造)および1.5リッター(872台製造)ボクサーエンジンが搭載されるようになった。

 

Giulietta “Vivace” (1984)

ジュリエッタ "ヴィヴァーチェ"(1984年)

Matteo Licata Alfa Romeo Giulietta book libro
アルファロメオ・ジュリエッタ "ヴィヴァーチェ"(画像はWheelsage.orgより引用)

 

The Giulietta “Vivace” was a limited edition created in 1984 by Alfa Romeo’s French subsidiary, reportedly made in 200 copies. Buyers could opt for either the 1.6 or 2.0 liters engine, which, as you’d probably expect, were not modified in any way.

The Giulietta “Vivace” could only be had in white with color-coded bumpers and grille. The latter was an aftermarket item housing four round headlights in place of the standard two rectangular units.

A nice set of 14" Ronal alloy wheels and adhesive graphics of dubious taste completed the package, while the interior remained unchanged.

ジュリエッタ "ヴィヴァーチェ "は、1984年にアルファロメオのフランス法人が製作した限定車で、200台が製造されたと言われている。エンジンは1.6リッターと2.0リッターの2種類が用意され、さすがに改造はされていない。

ジュリエッタ "ヴィヴァーチェ "は、バンパーとグリルが色分けされたホワイトのみである。ヘッドライトは角型2灯式から丸型4灯式に変更され、アフターマーケットで販売されている。

14インチのロナール製アロイホイールや趣味の悪いグラフィックを装着し、インテリアはそのままである。

 

(1985年)Arna “Jubilee” (1985)

アルナ「ジュビリー」(1985年)

Matteo Licata Alfa Romeo Arna book libro
アルファロメオ・アルナ「ジュビレ」(写真提供:A. Marx氏)

 

1985 marked the 75th anniversary of Alfa Romeo’s foundation in 1910.
To celebrate, the company’s Swiss subsidiary created the “Jubilé,” a limited-run model based on the infamous Arna.

It’s estimated that around 200 examples were made, all finished in silver with color-coded bumpers, grille, and rear view mirrors. The Arna “Jubilé” was also characterized by quite brash adhesive graphics, whose design differed slightly between the three-door Ti and the five-door SL models.

Regardless of the body style, the interior and technical specifications did not change from the respective base model.

1985年、アルファロメオは1910年の創業から75周年を迎えた。
これを記念して、スイスの子会社がアルナをモチーフにした限定車「ジュビレ」を製作した。

バンパー、グリル、リアビューミラーを色分けし、シルバーで仕上げたこのモデルは、約200台が製造されたと推定される。3ドアのTiと5ドアのSLでデザインが微妙に異なるなど、かなり派手なアドバタイジング・グラフィックもアルナの特徴である。

ボディスタイルにかかわらず、インテリアや技術仕様はベース車から変更されていない。

 

145 “Limited 500” and “Edizione Sportiva” (2000)

145 「リミテッド500」「エディツィオーネ・スポルティーバ」(2000年)

Alfa Romeo 145
アルファロメオ145「リミテッド500」(画像はWheelsage.orgより)

 

Alfa Romeo’s German subsidiary released a special edition of the 145 sold in 500 individually numbered units in the year 2000. The 145 “Limited 500” could be had with the 1.4 or 1.6 liters Twin Spark engines or the 1.9 turbodiesel. All cars were finished in black and came as standard with Zender “Le Mans” alloy wheels and a rear spoiler.

The 145 “Limited 500” came with a fake-aluminum console sporting each example’s progressive number, an aluminum gearknob and pedal covers, leather steering wheel with red stitching.

Alfa Romeo Deutschland repeated the trick shortly after with the “Edizione Sportiva,” identical to the “Limited 500” except for the exterior paint color, this time Alfa red instead of the previous black.

アルファロメオのドイツ法人が2000年に発売した特別仕様車145は、500台の限定販売であった。145 "Limited 500 "は、1.4、1.6リッターのツインスパークエンジンと1.9ターボディーゼルが用意された。全車ブラック仕上げで、ゼンダー社の「ル・マン」アロイ・ホイールとリア・スポイラーが標準装備されていた。

145台の "Limited 500 "には、プログレッシブ・ナンバーを刻印したフェイク・アルミ・コンソール、アルミ製ギアノブ、ペダル・カバー、レッド・ステッチの入ったレザー・ステアリング・ホイールが装備された。

アルファロメオ・ドイッチュラントでは、外装色を従来の黒からアルファ・レッドに変更した以外は「リミテッド500」と同じ「エディツィオーネ・スポルティーバ」を間もなく発表した。

 

Mito and Giulietta “For Maserati” (2010–11)

ミトとジュリエッタ "フォア・マセラティ"(2010-11年)

Between 2010 and 2011, Alfa Romeo built two very tastefully-specced limited editions, based first on the Mito and then on the Giulietta, for use by the Maserati European dealer network as “courtesy cars” for their clientele.

2010年から2011年にかけて、アルファロメオはミトとジュリエッタをベースに、マセラティの欧州ディーラーネットワークが顧客向けの「送迎車」として使用する、非常に趣味性の高い仕様の限定車2台を製作した。

 

Alfa Mito Maserati
アルファロメオ・ミト「マセラティのために」(画像:media.stellantis.comより)

 

About 100 examples of the Mito “For Maserati” were made, all painted in the beautiful Maserati color “Blu Oceano” with a plush Poltrona Frau leather interior and equipped with the most powerful engine then available for the Mito: a 1.4 liters turbo four-cylinder rated at 170 HP.

A year later, Alfa Romeo repeated the trick with the Giulietta “For Maserati,” based on the top-spec Quadrifoglio Verde model equipped with a 235 HP 1.8 liters turbocharged inline-four engine.

ミト "フォア・マセラティ "は、約100台が生産された。美しいマセラティ・カラー「ブルー・オチェアーノ」に塗装され、豪華なポルトローナ・フラウ・レザー・インテリアに、当時ミトで最もパワフルな1.4リッター・ターボ4気筒170HPのエンジンを搭載していた。

その1年後、アルファロメオはジュリエッタ "フォー・マセラティ "を発表。

 

The Alfa Romeo Giulietta “For Maserati” (picture from media.stellantis.com)
アルファロメオ・ジュリエッタ「マセラティのために」(画像:media.stellantis.comより)

 

Elegantly finished in a specific shade of metallic grey with brown leather upholstery inside, the Giulietta “For Maserati” was produced in 100 copies that, just like the Mito before it, were exclusively destined for Maserati’s European dealer network.

Due to their rarity and very tasteful specification, these models are definitely my favorites among the various versions of the recent Mito and Giulietta.

メタリックグレーにブラウンレザーを組み合わせたエレガントなジュリエッタ「フォーマセラティ」は、ミトと同様、ヨーロッパのマセラティディーラーネットワーク向けに100台が生産された。

その希少性と趣味性の高さから、最近のミトやジュリエッタのなかでは、もっとも好きなモデルだ。

 

引用サイト:https://medium.com/roadster-life/five-limited-edition-alfa-romeos-you-probably-didnt-know-existed-30cd774838d4

~DeepLで翻訳しました~

(”アルファスード”は”アルファスッド”だと思うのですが、DeepL翻訳のまま掲載しました。)

 

あとがき

ミト "フォア・マセラティ "は現車を見たことがあって過去に記事にもしましたが、ミトのボディに

マセラティのトライデントのマークが付いて、最初はなにかの冗談かなと思っていました。

(笑;オーナー様には失礼します)

100台しか生産されていないなんて本当に希少なモデルだったのですね!

 

コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする