Dr.Horiiのひとりごと

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Why you should love the Fiat Multipla

2023-02-15 21:14:09 | イタリア車

Why you should love the Fiat Multipla

フィアット・ムルティプラを愛する理由

史上最高のミニバンは、多くの悪いジョークのネタにされるより、もっともっと良いものになるはずだ...。

 

Multipla Fiat

The future of transportation, according to Fiat in 1998 (c. Wheelsage.org)
1998年、フィアットが語る未来の交通手段 (c. Wheelsage.org)

 

Seems like a million years ago now, but there was a time when minivans were the hottest market segment, with every automaker worth its salt competing for a piece of the pie.
Fiat’s entry into this category, the 1998 Multipla, can be considered the best minivan ever designed.

かつてはミニバンが最もホットなマーケットで、各メーカーが競ってそのパイを奪い合っていた時代があった。
その中でフィアットが1998年に発売したムルティプラは、ミニバン史上最高のデザインであったといえる。

 

one of the few cars to have been holistically designed around its intended function

機能性を徹底的に追求した数少ないクルマ

 

Fiat’s solution was brilliant: six seats of identical size in a three-abreast configuration. Sounds simple enough, but that meant ripping the car design rulebook to shreds. That’s because we’re all used to see cars with a fuselage-like cross-section: wider at the base on the windows and gently tapering upwards.

Seating comfortably three people across instead of the usual two made that impossible, given the vehicle could only be widened so much before it became impractical. That’s why the Multipla’s sides went up straight as a wall. One mostly made of glass, letting light into a spacious cabin whose dashboard, for once, didn’t look like the butt of an elephant thanks to its brightly colored textile covering.

フィアットは、同じ大きさの6つのシートを3つ並べて配置するという、素晴らしい解決策を打ち出しました。簡単なことのように聞こえますが、これは自動車デザインのルールブックを破ることを意味します。というのも、私たちが普段目にするクルマの断面は、窓側の底辺が広く、上方に向かって緩やかに細くなっている機体型です。

2人乗りから3人乗りにするためには、車幅を広げなければならず、現実的ではありません。そこで、ムルティプラの側面は壁のようにまっすぐに伸びている。ダッシュボードが象のお尻に見えないのは、鮮やかな色のテキスタイルが使われているからだ。

 

Fiat Multipla

Six identical seats, the key concept that drove the Multipla’s design (c. FCA Emea Press)
ムルティプラのデザインを牽引したキーコンセプトである6つの同一シート(c. FCA Emea Press)

 

The Multipla’s front end was another example of thoughtful design: the traditional headlight unit was replaced by three smaller elements placed according to their function.
This coherence through every aspect of the Multipla’s design is what makes it truly special, one of the few cars to have been holistically designed around its intended function. Clever but in a laid back, playful way: the Multipla doesn’t take itself too seriously.

Yet it bombed.

Fiat designed a car around the average family’s practical needs but underestimated just how much of an irrational, emotional purchase a car still was. The Multipla was too bold a statement for many, as most people find reassurance in conformity.

ムルティプラのフロントエンドは、従来のヘッドライトユニットに代えて、機能別に配置された3つの小さなエレメントを採用した、考え抜かれたデザインの一例である。
このように、ムルティプラのデザインはあらゆる面で一貫しており、その機能を中心に総合的にデザインされた数少ないクルマとして、真に特別な存在となっている。巧みでありながら、ゆったりとした遊び心にあふれたムルティプラは、自らを深刻に捉えていない。

しかし、それは失敗だった。

フィアットは、一般家庭の実用的なニーズに合わせてクルマをデザインしたが、クルマがいかに非合理的で感情的な買い物であるかを見くびっていたのだ。ムルティプラは、多くの人にとってあまりにも大胆な主張であり、多くの人が適合することに安心感を覚えるからだ。

 

Fiat Multipla

The Multipla’s funky front end was also dictated by function (c. FCA Emea Press)
ムルティプラのファンキーなフロントエンドも機能で決まる(c. FCA Emea Press)

 

But there’s a group of people who’ve always loved the Multipla: those who owned it. Not only for its space and comfort but also because it drove much better than it had any right to do, thanks to its wide stance and low center of gravity.

New York’s MOMA included the Multipla in its “Different Roads” exhibition dedicated to the future of transportation… But the Multipla was perhaps too clever for its own good, and sales never lived up to Fiat’s expectations.
In a clumsy attempt to broaden the Multipla’s appeal, Fiat gave it a more conventional-looking front end in 2003, which stayed with the model until production ended in 2010.

しかし、ムルティプラを愛してやまない人たちがいる。それはムルティプラを所有していた人たちだ。それは、その広さや快適性だけでなく、ワイドスタンスと低重心によって、本来の性能をはるかに超える走りを実現したことだ。

しかし、ムルティプラはあまりにも賢すぎたのか、販売はフィアットの期待に応えることはなかった。
2003年には、ムルティプラの魅力を広げるために、よりオーソドックスなフロントエンドが採用され、2010年の生産終了まで、このフロントエンドが使用された。

 

出典:https://medium.com/roadster-life/why-you-should-love-the-fiat-multipla-334c6145ffca

~DeepLで翻訳しました~

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