The Top 10 Best-Selling Alfa Romeos Of All Time
Seemingly everyone likes Alfa Romeos, but nobody buys them. Yet that hasn’t always been the case, as demonstrated by the brand’s all-time ten biggest sellers.
アルファロメオの歴代ベストセラートップ10
アルファロメオは誰もが好きだが、買う人はいない。しかし、それは常にそうだったわけではなく、ブランドの歴代ベストセラー10が証明している。
10) MiTo (293.428 cars between 2008 and 2018)
10)MiTo(2008年から2018年の間に293.428台)
The MiTo (picture from media.stellantis.com)
MiTo(画像はmedia.stellantis.comより引用)
Italians love small cars with a touch of style, and that’s proven to be the case even for the MiTo, which sold well enough during its decade on the market to gain the tenth spot on this chart.
イタリア人はスタイリッシュな小型車を好むが、それはMiToでも証明されており、発売から10年間、このチャートの10位を獲得するほどよく売れたのである。
9) Alfa 75 (355.433 cars between 1985 and 1992)
9) アルファ75(1985年〜1992年 355.433台)
The Alfa 75 (picture from media.stellantis.com)
アルファ75(画像はmedia.stellantis.comより引用)
Launched on the occasion of the Marque’s 75th anniversary, it would prove the last new model presented by the company before being taken over by Fiat and the last rear-wheel-drive Alfa Romeo sedan built before the advent of the new Giulia in 2015.
Perhaps better known by US enthusiasts as the Milano, even though less than 10.000 units were sold Stateside between 1986 and 1990.
アルファロメオの創立75周年を記念して発表されたこのモデルは、フィアットに買収される前の最後のニューモデルであり、2015年に新型ジュリアが登場する前に製造された最後の後輪駆動セダンであった。
1986年から1990年にかけて米国で販売されたのは1万台にも満たなかったが、米国の愛好家たちにはミラノとしてよく知られているようだ。
8) Giulietta “116” (379.692 cars between 1977 and 1985)
8)ジュリエッタ「116」(1977年〜1985年まで379.692台)
The Giulietta (picture from media.stellantis.com)
ジュリエッタ(画像はmedia.stellantis.comより引用)
Sporting a peculiar wedge shape and kind of a forgotten gem nowadays, the ’77 Giulietta nevertheless proved a success in the period, and my fascination for its distinctive design brought me to write a book about it!
ウェッジシェイプの特異なフォルムで、今となっては忘れ去られた存在だが、77年型ジュリエッタは当時としては成功を収め、その特徴的なデザインに魅せられて、本を書くことになった。
7) Alfetta (475.722 cars between 1972 and 1984)
7)アルフェッタ(1972年〜1984年まで475.722台)
The Alfetta (picture from media.stellantis.com)
Alfetta(画像はmedia.stellantis.comより引用)
The “backbone” of production at the Arese plant near Milan for over a decade, the Alfetta was a sophisticated sport-sedan Italians couldn’t have enough of. Americans were less impressed, though, as only about 7000 examples found their way Stateside between 1975 and 1980.
ミラノ近郊のアレーゼ工場で10年以上にわたって生産されたアルフェッタは、洗練されたスポーツセダンで、イタリア人には満足のいくものであった。しかし、アメリカではあまり受け入れられず、1975年から1980年の間に約7000台がアメリカ国内で販売されたに過ぎない。
6) Giulietta “940” (ca. 480.000 cars between 2010 and 2020)
6)ジュリエッタ「940」(2010年~2020年、約48万台)
The Giulietta Green Cloverleaf (picture from media.stellantis.com)
ジュリエッタ・グリーン・クローバーリーフ(画像はmedia.stellantis.comより引用)
This model is the only one for which a precise total figure isn’t yet available. I’ve got quite a personal connection with this Alfa, as I styled its interior.
469.067 Giuliettas were made by the end of 2019, but the model remained in production until the end of 2020, during which an estimated 11.000 examples were made.
このモデルだけは、まだ正確な総計がわからないんです。このアルファは、インテリアのスタイリングを担当したこともあり、かなり個人的に縁がある。
2019年末までに469.067台のジュリエッタが作られましたが、このモデルは2020年末まで生産され、その間、推定11.000台が作られたと言われています。
5) Giulia (572.646 cars between 1962 and 1978)
5)ジュリア(1962年〜1978年、572.646台)
The Giulia (picture from media.stellantis.com)
ジュリア(画像:media.stellantis.comより引用)
This quintessential Alfa Romeo model needs no introduction: it enjoyed continued success over its long production run, and it’s now a beloved classic that’s the cornerstone of the market for vintage Alfas.
アルファロメオの真骨頂ともいえるこのモデルは、長い生産期間にわたって成功を収め、現在ではヴィンテージアルファの市場の要として愛される名車となりました。
4) 147 (651.823 cars between 2000 and 2010)
4)147台(2000年~2010年:651.823台)
The 147 (picture from media.stellantis.com)
147号機(画像はmedia.stellantis.comより引用)
The 147, built on the same platform as the 156 (with a 49 mm shorter wheelbase) but occupying a lower segment of the market, further boosted the Marque’s fortunes by the turn of the Millennium and increased profitability due to better economies of scale, as the 156 and 147 shared most components and subsystems.
156と同じプラットフォーム(ホイールベースは49mm短い)を採用し、市場の下位セグメントを占める147は、ミレニアムの変わり目になると、156と147がほとんどのコンポーネントとサブシステムを共有していたため、スケールメリットの向上によりマルクの運命をさらに後押しし、収益性を向上させることができた。
3) 156 (673.435 cars between 1997 and 2007)
3)156台(1997年から2007年の間に673.435台)
The 156 (picture from media.stellantis.com)
156号機(画像はmedia.stellantis.comより引用)
The 156 almost singlehandedly brought Alfa Romeo’s market share in Europe’s major markets up to levels the brand had never reached before or since, thanks to its stunning exterior design, a wide range of lusty engines, and handling prowess.
On top of that, the 156 proved a winner on the racetracks as well, conquering four European Touring Car championships in a row between 2000 ad 2003. Who said that Alfa’s “golden age” was during the 1960s?
156は、魅力的なエクステリアデザイン、豊富なエンジンバリエーション、そして優れたハンドリングにより、ヨーロッパの主要市場におけるアルファロメオのマーケットシェアをほぼ一人で、それ以前にも以後にも到達しなかったレベルまで押し上げた。
さらに156は、2000年から2003年にかけて欧州ツーリングカー選手権で4連覇を達成するなど、レースシーンでもその実力を発揮した。アルファの黄金期は1960年代と言われているが、果たしてそうだろうか?
2) Alfasud (906.824 cars between 1971 and 1984)
2)アルファスード(1971年〜1984年まで906.824台)
The Alfasud (picture from media.stellantis.com)
アルファスード(画像はmedia.stellantis.comより引用)
The first front-wheel-drive Alfa Romeo model to enter series production, the Alfasud was a technical triumph and a commercial success. Unfortunately, severe quality issues in the Naples factory caused too many Alfasuds to rust prematurely and terminally, causing lasting damage to Alfa’s reputation.
The production figure reported here does not include the 121.434 Sprint coupès that, if counted together with the sedans, would bring the tally just north of a million cars.
アルファロメオ初の前輪駆動モデルとして量産されたアルファスードは、技術的な勝利と商業的な成功を収めた。しかし、ナポリ工場の品質問題により、多くのアルファスードが早々に錆びつき、アルファの名声に終止符が打たれた。
生産台数にはスプリント・クーペの121,434台は含まれておらず、セダンと合わせると100万台強となる。
1) Alfa 33 (989.234 cars between 1983 and 1995)
1)アルファ33(1983年〜1995年までの989.234台)
The Alfa 33 1.7 Green Cloverleaf (picture from media.stellantis.com)
アルファ33 1.7 Green Cloverleaf(画像:media.stellantis.comより引用)
The Alfa 33 was built upon the solid foundations of the Alfasud’s platform and running gear but, thanks to a slightly upmarket image courtesy of the all-new exterior design from Alfa’s Centro Stile, it proved a runaway hit.
However, the model had already outstayed its welcome by the time production wrapped in 1995, and 33s quickly began to be mercilessly scrapped. 40 years since the first examples rolled off the Naples production line, though, enthusiasts are quickly rediscovering the 33, and prices for good survivors have been firming up lately.
アルファスードのプラットフォームとランニングギアをベースにしたアルファ33は、アルファのチェントロ・スティーレによる新しいエクステリアデザインによって、やや高級なイメージを与え、大ヒットとなった。
しかし、1995年に生産が終了した時点で、このモデルはすでに時代遅れとなり、33は容赦なくスクラップされるようになった。しかし、ナポリの生産ラインから最初のモデルが流出してから40年、33の魅力は急速に再認識され、最近では良質のサバイバーモデルの価格も落ち着いてきている。
出典:https://medium.com/roadster-life/the-top-10-best-selling-alfa-romeos-of-all-time-7a453f89897f
~DeepLで翻訳しました。~
あとがき
アルファロメオで最も商業的に成功したのが156だと何かで読んだので、
てっきり156が一番だと思っていました。
なのでアルファ33がトップセールスだと言うのは意外でした。
アルファ33の写真はヨコからだけでは寂しいと思ったので、Drのアルバムから転載します。(以前にも載せましたが・・)
Drが33年前に並行輸入したアルファ33
カッコいいですね。このデザイン好きです~
Dr 青春の一コマ? 彼女の前故にズボンはいつものようにぎりぎりずってない?
実は今日はDrの命日でした。亡くなって満3年となります・・
アルファ33の記事と相まってすぐ思い出されたのが上の写真でした。
今日は朝から供える花とDrの好物だったものを買い揃えて、供えました・・
Drの生前、懇意にしていただいていたOさん わざわざ線香を上げに来ていただきありがとうございました。
Drの命日を覚えていて、メールにお悔やみのメッセージをわざわざ添えていただいたお客様もいらっしゃいました。
ありがとうございます。
Drが亡くなって3年が経過し、こうして会社を継続することができているのも、
ひとえに皆様方のご支援とご協力のおかげと感謝しております。
引き続き末永くご愛顧賜りますよう何卒よろしくお願い申し上げます。