2018年のマーベル映画Black Pantherはすごい映画だった。
The Marvel Studios Story: How a Failing Comic Book Publisher Became a Hollywood Superhero (The Business Storybook Series) by Charlie Wetzel (Author), Stephanie Wetzel (Author)
https://www.amazon.com/dp/1400216133
に次の記述がある。
While the introduction of the multiverse broke new ground for storytelling in future Marvel movies, Black Panther and Captain Marvel broke ground in other ways. While Black Panther may not have been the first black Marvel superhero to appear on screen—remember, Wesley Snipes played Blade in three movies—he certainly made the greatest impact. It was a big blockbuster superhero film dominated by African Americans—director Ryan Coogler, an avid comic book fan who was not only the first African American but also the youngest person to direct a Marvel film; a co-writer (with Coogler) Joe Robert Cole; plus a bunch of key production staff members that included executive producer Nate Moore, production director Hannah Beachler, costume designer Ruth E. Carter, hair department head Camille Friend, and specialty jeweler Douriean Fletcher.18
多元宇宙の考えによってその後のマーベル映画に新境地が切り開かれた一方、『キャプテン・マーベル』(2019)と『ブラック・パンサー』(2018)は別の形で新たな可能性をもたらした。『ブラック・パンサー』はマーベル初の黒人のスーパーヒーロー映画ではない。すでにウェズリー・スナイプス主演で『ブレイド』シリーズの映画は3作作られている。だが、『ブラック・パンサー』は映画界に最大の衝撃を与えた。この大ヒット映画を製作したのは、キャストもスタッフもほぼ全員アフリカン系アメリカン人だったのだ。コミックを熱心に読んで育ったライアン・カイル・クーグラー(1986~ )が、マーベル史上最年少の映画監督に抜擢された。そのほかクーグラーと脚本を共同執筆したジョー・ロバート・コール(1980~ )も、エクゼクティブ・プロデューサーのネイト・ムーア、ハンナ・ビーチラー(1970~)、衣装担当のルース・E・カーター(1960~ )、主任ヘア・スタイリストのカミル・フレンド、ジュエリー・デザイナーのドリアン・フレッチャーといった重要なスタッフも、みんなアフリカ系だった。
The Marvel Studios Story: How a Failing Comic Book Publisher Became a Hollywood Superhero (The Business Storybook Series) by Charlie Wetzel (Author), Stephanie Wetzel (Author)
https://www.amazon.com/dp/1400216133
マーベル・ファンだけでなく、アメリカの文化と社会もわかる1冊だ。